Alles Over Stille Tijd Zonsondergang weerspiegeld in meer - Alles Over Stille Tijd Banier

Rechters 7 – Deel 2

QUESTION: Wollen vacht en aftreksommen - 2

ANSWER:

Rechters 7 - Deel 2

door pastor Nathan Shepherd (Dive Chapel, Candle Key, Florida)

“De meesten van jullie zijn te jong om dit te weten, maar in de jaren '70 en '80 was Burt Reynolds een superpopulaire acteur. Wij vonden hem allemaal geweldig, vooral omdat hij ook uit Florida kwam. Hij speelde Amerikaans voetbal voor de "Florida State" Universiteit en in zijn films speelde hij meestal een soort grappige, maar boerse held. In een van zijn films, volgens mij was het "Hooper", stonden Burt en zijn maat op het punt te vechten met Terry Bradshaw en zo'n zes andere jongens. Burt telt zijn tegenstanders en zegt tegen zijn vriend: 'Volgens mij is dit geen eerlijk gevecht.' Waarop zijn maat tegen hun tegenstanders zegt: 'Ja, ik denk dat je nog wat meer mensen nodig hebt om het een eerlijk gevecht te maken!' Ik lachte hier toen hard om, maar dat is eigenlijk wat God nu gaat zeggen tegen zijn 'maatje' Gideon.

Kijk eens naar vers 2. God zegt: 'Het leger dat je bij je hebt is te groot. Ik lever de Midjanieten niet aan jullie uit, want ik wil niet dat Israël zich erop beroemt dat het zich op eigen kracht heeft bevrijd.' Wauw. Hebben wij die neiging misschien ook? Ik wel, hoor!

Als we eens terugbladeren naar Deuteronomium 20 - nee, nee, doe dat niet nu meteen - dan zien we daar vier redenen waarom mannen wordt toegestaan om thuis te blijven van een oorlog. Dat is trouwens een erg tof hoofdstuk dat ons principes geeft voor het gedrag van 'goede mannen' tijdens een veldslag. De vier redenen om thuis te blijven zijn: als je pas een huis hebt gebouwd en dit nog niet aan de HEER hebt gewijd; als je pas een wijngaard hebt geplant en het fruit ervan nog niet hebt geproefd; als je verloofd bent maar nog niet met de dame getrouwd bent; en - tjonge, kijk eens - als je bang bent of als het je aan moed ontbreekt. Dan moet je ook naar huis gaan.

Tjonge. Terug naar Rechters 7:3, waar God meteen naar reden nummer vier gaat. Hij draagt Gideon op om de mannen te vragen wie bang is. Hij moet die angsthazen vervolgens naar huis sturen. Wanneer Gideon hen dit vraagt, steken 22.000 mannen hun hand op. Kun je dat geloven? Ik bedoel, nou ja, eerlijkheid is goed, denk ik dan. Maar Gideon verliest daar zomaar ineens 70 procent van zijn leger.

Dus er zijn nog 10.000 mannen van Israël over. Maar die moeten een vijandig leger bestrijden dat uit 135.000 man bestaat. Oei. Maar als je terugdenkt aan Rechters 4, dan zul je je herinneren dat Debora en Barak met 10.000 mannen het hele leger van Sisera versloegen. En die hadden zelfs 900 tanks. Dus Generaal Gideon denkt nu waarschijnlijk dat alles wel in orde is, omdat hij nog steeds dat magische aantal mannen heeft dat ook Barak nodig had.

Maar wacht. Kijk eens naar vers 4. God zegt dat er nog steeds te veel mannen zijn. Dit is echt geweldig. De HEER draagt Gideon op om zijn 10.000 mannen aan het meer te laten drinken. En om dan te kijken hoe zij dat doen.

Normaal gesproken drinken mensen op twee verschillende manieren uit een meer (of uit stromend water). De ene manier is om op je buik te gaan liggen, met je hele lichaam tegen de grond, en om dan het water gewoon rechtstreeks uit het meer te drinken. De andere manier is om het water met je handen uit het meer te scheppen en om dan als een hond uit deze 'beker' te likken. God zegt dat Gideon zijn mannen moet opsplitsen op basis van hun drinkwijze.

Dus het is vergelijkbaar met een voetbalcoach die zegt: 'Oké team, jullie zien er dorstig uit, ga maar even wat drinken.' Ze rennen dan allemaal naar de kraan. En dan blijken 9.700 mannen met hun mond in het water te drinken en 300 mannen het water als een hond uit hun handen te likken.


Rechters 7 - Lees deel 3!



WAT DENK JIJ?
Wij hebben allemaal gezondigd en verdienen allemaal Gods oordeel. God, de Vader, stuurde Zijn eniggeboren Zoon om dat oordeel op Zich te nemen voor iedereen die in Hem gelooft. Jezus, de Schepper en eeuwige Zoon van God, die Zelf een zondeloos leven leidde, hield zo veel van ons dat Hij voor onze zonden stierf om zo de straf op Zich te nemen die wij verdienen. Volgens de Bijbel werd Hij begraven en stond Hij op uit de dood. Als jij dit werkelijk gelooft, er in je hart op vertrouwt en alleen Jezus als je Redder aanvaardt door te zeggen: "Jezus is Heer", dan zul je van het oordeel gered worden en de eeuwigheid met God in de hemel doorbrengen.

Wat is uw reactie?

Ja, ik wil Jezus volgen

Ik ben al een volgeling van Jezus

Ik heb nog steeds vragen



Copyright © 2002-2021 AllAboutReflections.org, Alle rechten voorbehouden