Alles Over Stille Tijd Zonsondergang weerspiegeld in meer - Alles Over Stille Tijd Banier

Rechters 3 – Deel 2

QUESTION: Zwaarlijvigheid en linkshandigheid - 2

ANSWER:

Rechters 3 - Deel 2

door pastor Nathan Shepherd (Dive Chapel, Candle Key, Florida)

“In Rechters 3:12 dwaalden de kinderen van Israël weer af en werden zij door koning Eglon van Moab verslagen. Deze Eglon was een van de dikste mannen uit de hele geschiedenis van de mensheid. In vers 17 wordt hij een "zeer vet man" genoemd. Hij is de enige in de hele Bijbel met die eer. Historici schatten dat zijn taille een omtrek van zo'n tien meter had. Tien meter! Dat is ENORM! Toen ik dat las, bleef ik maar nadenken over hoe dik hij moet zijn geweest. Daarom probeerde ik dit laatst even in perspectief te plaatsen, omdat ik wist dat ik er met jullie vanochtend over zou spreken.

Maya, mijn vrouw, heeft een Jeep Cherokee. Ik mat de omtrek ervan: ik pakte een gele nylondraad en gooide die over de Cherokee heen. Aan de andere kant pakte ik het andere uiteinde en gooide dit weer onder de auto door. Terug aan de passagierskant trok ik de draad strak en markeerde waar de uiteinden bij elkaar kwamen. Ik pakte vervolgens mijn "Black and Decker" meetlint, dat ik met de kerst gekregen had, en mat de draad van het uiteinde tot aan het meetpunt. Vijf en een halve meter. Dus die koning Eglon was maar liefst twee keer zo dik als een Jeep Cherokee. Denk daar eens over na.

Israël was meer dan achttien jaar onderworpen aan die bruut, die groter was dan Jabba de Hutt! Sommigen van jullie zijn nog niet eens achttien jaar oud.

Maar na die achttien jaar riepen de kinderen van Israël de Heer aan en Hij gaf hen een nieuwe leider, Ehud genaamd. Dit is een geweldig verhaal, maar ik wil er hier even iets uitlichten. In vers 15 wordt namelijk gezegd dat Ehud linkshandig was. In die tijd, en zelfs tot aan het begin van de 20e eeuw, dacht men dat linkshandige mensen vervloekt of misvormd waren. Feitelijk door demonen bezeten en nergens goed voor.

De meesten van jullie hebben mij wel eens over mijn grootvader horen praten. Hij was een Majoor-generaal in het Amerikaanse leger, een voetbalcoach aan de universiteit en in de zomer een perzikboer. Soldaat, atleet en boer - eigenlijk het voorbeeld dat ons in 2 Timoteüs 2 wordt gegeven. Nou, mijn grootvader werd in 1908 geboren en hij was linkshandig. Toen hij naar de kleuterschool ging, werd hem verteld dat de linkerhand de hand van de duivel was. Zij bonden zijn linkerhand achter zijn stoel vast en dwongen hem zo om met rechts te schrijven. Hij was een geweldig atleet, een geweldig rechtshandig atleet, maar in zijn geboorteplaats grapte hij altijd dat hij een van de beste honkballers ooit zou zijn geweest als ze hem niet zijn linkerhand hadden afgenomen.

Maar goed, Ehud werd dus waarschijnlijk in zijn jonge jaren geplaagd en bespot met zijn linkshandigheid. Maar het was een onderdeel van Gods plan.

Ehud werd gekozen als de gezant die de geschenken van de Israëlieten naar de dikke koning Eglon moest brengen. Het hele volk was bang en zwak en wilde niets anders doen dan de dikke koning tevreden stellen.

Ehud was dit spuugzat en kreeg kracht van God. Hij maakte een dolk. De Bijbel zegt dat deze dolk zo'n 75 cm lang was - een kling van 45 centimeter en een gevest van 30 centimeter. Hij verborg deze dolk (bijna een zwaard) onder zijn kleren aan zijn rechterheup. Dit is belangrijk, want in die tijd droegen de krijgers hun wapens aan de andere kant van hun lichaam. Rechtshandige mannen zouden hun zwaard dus aan de linkerkant dragen. Dit betekent dat paleiswachten waarschijnlijk alleen aan de linkerkant keken wanneer zij bezoekers fouilleerden. Daarom vonden zij het zwaard aan Ehuds rechterzijde niet."


Rechters 3 - Lees deel 3!



WAT DENK JIJ?
Wij hebben allemaal gezondigd en verdienen allemaal Gods oordeel. God, de Vader, stuurde Zijn eniggeboren Zoon om dat oordeel op Zich te nemen voor iedereen die in Hem gelooft. Jezus, de Schepper en eeuwige Zoon van God, die Zelf een zondeloos leven leidde, hield zo veel van ons dat Hij voor onze zonden stierf om zo de straf op Zich te nemen die wij verdienen. Volgens de Bijbel werd Hij begraven en stond Hij op uit de dood. Als jij dit werkelijk gelooft, er in je hart op vertrouwt en alleen Jezus als je Redder aanvaardt door te zeggen: "Jezus is Heer", dan zul je van het oordeel gered worden en de eeuwigheid met God in de hemel doorbrengen.

Wat is uw reactie?

Ja, ik wil Jezus volgen

Ik ben al een volgeling van Jezus

Ik heb nog steeds vragen



Copyright © 2002-2021 AllAboutReflections.org, Alle rechten voorbehouden